"En dum jävla politiker"

Jag har många gånger fått frågan om varför jag engagerar mig politiskt? 
Vi börjar med "elefanten i rummet"....OM någon nu råkar tro att det är pga gigantiska arvoden så kontakta mig så visar jag dig gärna underlagen. 
Tydligen blir vi även bjuden på  glamourösa middagar och champagnefylla flera gånger i veckan?! .....Himla otur att min inbjudan alltid lyckas komma bort i posthanteringen!

Jag råkar heller inte sitta på en massa dötid som jag behöver fylla. Min vardag som mamma till 3 aktiva grabbar, entreprenör, fru, syster, dotter, egenföretagare, fotbollsförälder, vän, chef, medmänniska etc är mer än fylld, precis som många andras.

Varför engagerar jag mig då?

- Därför att jag har många åsikter som jag vill nå fram med. 
- Därför jag vill vara med och påverka och förändra. 
- Därför att jag vägrar att bli en av de "alltidvetbästförståsigpåaresombakomskärmenellerpåsofflocketspyrenmassageneraliseringochgallaomsigkorsochtvärs!!"
- Därför att Jag vill lära mig ännu mer om hur samhället och politiken är uppbyggd. 
- Därför att Jag tror att jag kan vara en bidragande kugge i ett stort nav som gör skillnad. 
- Därför att jag vill bidra till en trygg framtid för Dig, Mig och våra kära.

Åsikter är fantastiska, delade sådana likaså. Det är tillsammans som vi gör skillnad!

Alla politiska ämnen är inte lika intressanta, en del dokumentation som jag plöjer igenom inför ett möte kan kännas ganska ointressant. Men det häftiga är att det alltid är någon som brinner lite extra för varje ämne som hanteras. Vi har olika intresseområden, Vi har olika viljor, men gemensamt så har vi ett engagemang för samhället och framtiden. Ta inte ifrån oss det genom att med hot tvinga oss från uppdrag.

Själv brinner jag bl.a för Barn- och ungdomsfrågor. Jag vill vara med och påverka för att bidra till att trygga deras framtid. Jag vill kunna hjälpa dem utsatta. Jag vill vara delaktig i beslutsprocesser och resonemang.

Ibland tvingas vi till jobbiga beslut och det är tufft. 
Jag har full förståelse för att många beslut väcker känslor. Du har all rätt att reagera, Du har även rätt att uttrycka ditt missnöje.
 
Men jag är INTE politiker för att Du ska kunna kalla mig "hjärndöd" och "intelligensbefriad". Jag lägger inte mängder av timmar från min redan obefintliga fritid på uppdrag för att Du ska ha någon offentlig smutskastning gällande mitt engagemang. Du behöver varken gilla min politik eller mig, men att du respekterar våra olikheter kräver jag.

Hot och våld får inte förstöra det vi ALLA jobbar så hårt för....demokratin!

Vem vill engagera sig i samhällsfrågor när energin går åt till att hantera angrepp? 
Om sak och person inte längre kan hållas isär av media och medborgare? Om våld och nedvärderande språk blir en del av vardagen? Vem vill engagera sig om nära och kära dras in och påverkas? 

Resultatet blir att det är färre som kan, vill och vågar. I slutändan leder det till att det offentliga samtalet tystnar och det tomrum som skapas fylls med röster som varken är representativa el vämeniga. Både du och jag har ett ansvar i detta. 

Politik berör men det ger Dig inte rätten att behandla mig eller någon annan som dörrmatta, oavsett partitillhörighet! Vilket du gör varje gång du slänger ur dig generaliserande och oigenomtänkta kommentarer som:

"ALLA politiker är dumma i huvve!"

"De där jävla politikerna skor sig på oss lågavlönade!"....etc!

"De är egoistiska idioter hela högen!"


(Självklart finns det "rötägg".....nämn gärna en bransch som klarat sig utan dem.)

Jag ber dig att inte sprida budskap utan källkritik! Låt inte våld och hot ta över det sunda förnuftet! 
Använd Dina åsikter i rätt forum, lägg energin där den behövs, engagera Dig Du oxå!
Jag har fått ett stort förtroende att förvalta, med det kom en titel; "Politiker". 
En titel som tyvärr allt för ofta idag används som skällsord.
Jag måhända vara politiker....men vet Ni?
....Framförallt så är jag Din medmänniska!❤️❤
//MrsH

Skriv inläggstext 

Kommentarer :

#1: Anonym

Ja.. åsikterna är många, och visst tycker man saker. Och att vissa frågor i politiken liksom aldrig kommer till skott.
Heja dej!
/ nouw.com/malinedlund

skriven

Kommentera inlägget här :